تهران طلاق

موسسه حقوقی تهران طلاق

تهران طلاق

موسسه حقوقی تهران طلاق

  • ۰
  • ۰

 

 

حضانت فرزند به قدری مهم و پر اهمیت است که قانون گذار موادی را به آن اختصاص داده است بر طبق قانون مدنی تا هنگامی که ؛ مادر و پدر با یک دیگر زندگی می کنند حضانت فرزند حاصل از ازدواج آن ها با هر دو والدین خواهد بود ، اما زندگی مشترک همیشه به یک منوال نیست و ممکن است که اختلافات و مشکلاتی پیش آید که منجر به طلاق و جدایی زوجین شود . در هنگام طلاق و جدایی باید مسئله حضانت فرزند یا فرزندان تعیین شود تا کمترین آسیب به کودکان برسد . در صورتی که پدر و مادر در مورد حضانت فرزند با یک دیگر توافق کرده باشند توافق آنان محترم بوده و بر طبق آن عمل خواهد شد ؛ اما اگر مادر و پدر در خصوص حضانت فرزند با یکدیگر اختلاف داشته باشند در این صورت ؛ بر طبق قانون عمل خواهد شد .

زوجین می توانند در این خصوص با وکیل حضانت فرزند ؛ مشورت کنند از جمله نکاتی که وکیل حضانت فرزند می تواند به هر یک از زوجین متذکر شود این امر است که حضانت فرزند ، بر طبق قانون تا 7 سالگی بر عهده مادر خواهد بود به این معنا که ؛ اگر زوجین فرزندی زیر 7 سال داشته باشند حضانت آن فرزند ، در این بازه زمانی بر عهده مادر می باشد . در این مدت فرقی نمی کند که فرزند حاصل از ازدواج زوج و زوجه دختر باشد ، و یا پسر در هر صورت به علت آن که کودک در این زمان بیش از هر زمان دیگری ؛ به حضور مادر و حمایت های او نیاز دارد قانون گذار حضانت فرزند را در این مدت ؛ به مادر سپرده است .

بعد از اینکه فرزند به سن 7 سالگی رسید و یا به عبارت دیگر ، اگر فرزند حاصل از ازدواج زوج و زوجه بالای 7 سال بود حضانت او از این پس با پدر می باشد . وکیل حضانت فرزند ؛ باید متذکر شود که در این مدت میان این که فرزند زوجین پسر باشد یا دختر تفاوت هایی می باشد . برای مثال : اگر فرزند زوجین پسر بود ؛ حضانت او از سن 7 تا 15 سالگی با پدر می باشد و در صورتی که فرزند حاصل از ازدواج زوجین ، دختر بود حضانت او از 7 تا 9 سالگی با پدر خواهد بود .

نکته دیگری که وکیل حضانت فرزند می تواند به آن اشاره کند این امر می باشد که ، پس از آن که پسر یا دختر به سن بلوغ شرعی رسیدند ، از این پس از سن حضانت خارج می شود ، و خود باید انتخاب کنند که تمایل دارند با پدر یا مادر از این پس زندگی کنند . البته لازم به ذکر است که : در هر صورت بر طبق قانون این پدر است که باید نفقه فرزند خود را در ابتدا بپردازد . اگر پدر تمکن مالی داشت ولی نفقه ؛ فرزند خود را نپرداخت بر طبق قانون مجازات اسلامی ، مجازات خواهد شد . ولی اگر پدر تمکن مالی برای پرداخت کردن نفقه فرزند نداشت و یا حتی اگر پدر در قید حیات نبود جد پدری موظف خواهد بود که ، نفقه فرزند را پرداخت کند . در برخی شرایط ممکن است جد پدری نیز در قید حیات نباشد در چنین صورتی نفقه فرزند بر عهده مادر است ، حال ممکن است مادر نیز در قید حیات نباشد و یا حتی در قید حیات باشد ولی استطاعت مالی برای پرداخت کردن نفقه فرزند را نداشته باشد ، در چنین صورتی اجداد مادری باید نفقه فرزند را بپردازند.

هم چنین وکیل حضانت  فرزند باید متذکر شود که در برخی موارد ، ممکن است یکی از والدین فوت کرده باشد در چنین صورتی حضانت فرزند با والد دیگر که در قید حیات است خواهد بود . لازم به ذکر است که : اگر هر دو والدین کودک در قید حیات نباشند حضانت فرزند با جد پدری می باشد .

در برخی موارد ، ممکن است حضانت از مادر یا پدر سلب شود برای مثال : هنگامی که حضانت با مادر است و مادر با فرد دیگری ازدواج می کند در این صورت ، حضانت از او سلب می شود و به پدر داده می شود ؛ مورد دیگر زمانی است که پدر یا مادر به جنون و یا بیماری های روانی مبتلا شده باشند ( بر طبق نظر پزشکی قانونی ) در این صورت نیز از مادر یا پدر حضانت سلب خواهد شد و ... .

  • ۰۰/۱۱/۲۲
  • tehran talagh

حضانت

وکیل حضانت

وکیل طلاق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی