تهران طلاق

موسسه حقوقی تهران طلاق

تهران طلاق

موسسه حقوقی تهران طلاق

  • ۰
  • ۰

 

هنگامی که مرد و زنی با یک دیگر ازدواج می کنند و صاحب فرزندی می شوند ، در مقابل آن فرزند وظایفی را باید به عهده بگیرند از جمله مهم ترین این وظایف می توان به مراقبت و نگه داری کردن ، از فرزند و تامین نیز های او ( نیاز هایی همچون خوراک ، پوشاک ، مسکن ، هزینه های بهداشتی و درمانی ، و ... ) اشاره کرد .

از جمله مهم ترین جنبه هایی که در خصوص ارتباط متقابل پدر و مادر با فرزند می توان ذکر کرد ، عبارت است از ، پرداخت کردن نفقه و یا نوعی تامین معاش فرزند . این مسئله نشانگر وظیفه پدر و مادر در قبال فرزند می باشد و در قانون نیز نفقه فرزند تحت عنوان نفقه اقارب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . در خصوص نفقه فرزند باید افزود که اگر فرزند حاصل از ازدواج زوجه و زوج دختر باشد ، عموما تا زمانی که دختر به سن رشد می رسد و در منزل خانوادگی سکونت دارد ، ( و یا حتی امکان کسب و کار برای او محدود است ) در چنین صورتی کماکان نفقه او بر عهده پدر می باشد .

بر طبق مضمون ماده 1199 قانون مدنی ، نفقه فرزندان یا اولاد اعم از : پسر یا دختر ، در درجه اول با پدر می باشد . در صورتی که پدر فرزند در قید حیات نباشد ، و یا حتی در صورت ناتوانی پدر در پرداخت کردن نفقه ، جد یا اجداد پدری باید نفقه فرزند را بپردازند . حال اگر جد و اجداد پدری نیز نتوانند نفقه بچه را پرداخت کنند ، در نهایت مادر و اگر مادر نیز نتوانست این تکلیف برعهده اجداد مادری خواهد بود ( یعنی پدر بزرگ مادری کودک ) .

از دیگر نکاتی که می توان در خصوص نفقه بچه ذکر کرد ، این امر است ، که قانون گذار در قانون هیچ گونه میزان دقیقی را برای نفقه فرزند مشخص نکرده است و فقط در ماده 1204 قانون مدنی ، برخی از مصادیق نفقه را ذکر کرده است . مصادیقی همچون ، تهیه کردن غذا ، مسکن ، البسه و ... که در فوق نیز به آن اشاره شد .

هم چنین بر طبق قانون اگر ، پدر و مادر بنا به هر علتی از یک دیگر جدا شوند ( طلاق از جانب زوج ، یا طلاق از جانب زوجه ) در چنین صورتی چه حضانت طفل با مادر باشد و چه با پدر باشد این پدر خانواده است که ، باید نفقه فرزندش را پرداخت کند ( بر طبق مضمون ماده 1190 قانون مدنی ، نفقه فرزند برعهده پدر خانواده می باشد ، چه حضانت از طفل بر عهده پدر باشد ، یا مادر و یا حتی شخص دیگری ) . در واقع می توان این طور گفت که نفقه فرزند ذکور به محض تولد ، و تا رسیدن به سن 18 سالگی برعهده پدر است ، و نفقه دختر نیز از بدو تولد تا هنگامی که ازدواج می کند به عهده پدر خواهد بود .

در صورتی که پدر با آن که استطاعت مالی برای پرداخت کردن نفقه فرزند داشته باشد از این کار خودداری کند ، بر طبق مضمون ماده 642 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ، با شکایت ذینفع دادگاه مربوطه پدر را  به حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه محکوم خواهد کرد .

از دیگر مواردی که می توان در خصوص نفقه فرزند ذکر کرد ، زمانی است که پدر و مادر از یک دیگر بنا به هر علتی جدا شدند و حضانت کودک بر عهده مادر یا پدر است ، بر طبق مضمون ماده 1173 قانون مدنی اگر در اثر انحطاط اخلاقی مادر یا پدر و یا حتی اگر در اثر ، مواظبت نکردن از فرزند تربیت اخلاقی یا صحت جسمانی فرزند در معرض خطر قرار بگیرد در چنین صورتی ، محکمه می تواند بنا به تقاضای قیم کودک یا نزدیکان و یا حتی رئیس حوزه قضایی هر گونه تصمیمی را که برای حضانت فرزند مقتضی می داند را ، اتخاذ نماید .

همچنین لازم به ذکر است که : در صورتی که پدر و مادر به طلاق توافقی از یک دیگر جدا شده باشند می توانند ، با هم توافق کنند که در مدت زمانی که حضانت فرزند با مادر است نفقه فرزند را نیز ، مادر پرداخت کند .

 

  • ۰۰/۱۱/۱۷
  • tehran talagh

نفقه

وکیل نفقه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی