تهران طلاق

موسسه حقوقی تهران طلاق

تهران طلاق

موسسه حقوقی تهران طلاق

  • ۰
  • ۰

حضانت یعنی چی ؟

 

حضانت به معنای نگه داری کردن و پرورش دادن فرزند می باشد که بر طبق قانون ، حق و تکلیف پدر و مادر است و هیچ یک از مادر یا پدر حق ندارند که از این وظیفه خود ، امتناع کنند . حضانت فرزند تا هنگامی مادر و پدر با یک دیگر در یک منزل زندگی می کنند ، با هر دو آنان خواهد بود ولی ، هنگامی که بنا به هر علتی یکی از پدر یا مادر و یا هر دو والدین ، تصمیم به طلاق و جدایی می گیرند ، اگر در خصوص حضانت فرزند مشترکشان با یک دیگر توافق کرده باشند که بر طبق توافق عمل خواهد شد ، ولی اگر بر سر حضانت اختلاف داشته باشند و توافقی در میان نباشد ، در این صورت بر طبق قانون عمل خواهد شد . حالت دیگری که می توان در خصوص سوال حضانت یعنی چی ؟ در نظر گرفت ، زمانی است که یکی از والدین و یا هر دو والدین فوت کرده باشد .

لازم به ذکر است که : اگر مادر و پدر در خصوص حضانت فرزند خود توافقی نکرده باشند ، در این صورت بر طبق قانون اگر فرزند حاصل از ازدواج زوجه و زوج زیر هفت سال باشد ( چه پسر و چه دختر ) در این صورت حضانت او با مادر خواهد بود . چرا که کودک در این دوران بیش از هر زمان دیگری ، به حمایت های جسمی و عاطفی مادر نیاز دارد . به همین خاطر قانون گذار حضانت فرزند در این بازه زمانی ( از تولد تا هفت سالگی ) را به عهده مادر گذاشته است .

از دیگر مواردی که می توان در خصوص حضانت یعنی چی ؟ ذکر کرد حالتی است که ؛ زوجین دارای فرزندی بالای هفت سال باشند ، و یا فرزند آنان اینک به سن هفت سالگی رسیده است . در این صورت اگر فرزند حاصل از ازدواج زوجین پسر بود ، که از ۷ تا ۱۵ سالگی ( سنی که پسر به بلوغ شرعی می رسد ) حضانت او با پدر می باشد و اگر ، فرزند زوجین دختر بود در این صورت از ۷ تا ۹ سالگی حضانت دختر بر عهده پدر است . ذکر نکته ای در این خصوص حائز اهمیت فراوان می باشد ، این امر که چه حضانت فرزند با مادر باشد چه پدر و یا حتی چه شخص دیگر ، این پدر است که باید در ابتدا نفقه فرزند خود را ، پرداخت کند .

همچنین در پاسخ به سوال حضانت یعنی چی ‌‌؟ می توان افزود که : پس از آن که کودک در کنار پدر یا مادر خود ، پرورش یافت و یا به عبارت دیگر پس از آن که مادر یا پدر ، از فرزند خود نگه داری و محافظت کردند ، وقتی فرزند به سن بلوغ شرعی رسید یعنی همان ۹ سال تمام قمری در دختر ، و ۱۵ سال تمام قمری در پسر ، دیگر فرزند از سن حضانت خارج می شود و خود باید انتخاب کند که از این به بعد ، با مادر و یا پدر زندگی کند .

همان طور که در فوق ذکر شد ، گاهی اوقات بحث حضانت زمانی مطرح می شود که یکی از والدین کودک در قید حیات نباشد و فوت کرده باشد . برای مثال : هنگامی که پدر فوت می کند ، حضانت فرزند حاصل از ازدواج زوجه و زوج ، با مادر است . و در صورتی که هر دو والدین کودک فوت کرده باشند ، در این صورت حضانت فرزند با جد پدری خواهد بود .

در خصوص حضانت در طلاق توافقی نیز ، باید اشاره کرد که : همان طور که از نام این طلاق پیداست ، زوجین در خصوص همه مسائل با یک دیگر‌ توافق می کنند . از جمله این مسائل می توان به حضانت فرزند نیز ، اشاره کرد . زوجین می توانند به عنوان مثال : با یک دیگر توافق کنند که حضانت فرزند پنج ساله آنان ، حتی پس‌ از آن که به سن هفت سالگی هم‌ رسید ، باز کماکان با مادر باشد . و یا حتی می توانند توافق نمایند که هنگامی که حضانت فرزند با مادر است ، مادر نفقه فرزند یا فرزندان را بپردازد . و مسائلی از این قبیل که زوجین می توانند در خصوص آن با یک دیگر توافق کنند .

  • ۰۰/۱۱/۲۲
  • tehran talagh

حضانت

وکیل حضانت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی