تهران طلاق

موسسه حقوقی تهران طلاق

تهران طلاق

موسسه حقوقی تهران طلاق

  • ۰
  • ۰

 

 

سه طلاقه کلمه ای است فقهی و به مردی که سه بار همسرش را طلاق داده است میگویند. سه طلاقه کردن زوجه به معنی (نفی رجوع ) و ازدواج دوباره همان مرد با وی میباشد جز اینکه زوجه (زن) با زوج(مرد) دیگری به عنوان‌محلل ازدواج کرده و هنگامی که این مرد (شوهردوم) فوت کند یا او‌را طلاق دهد.

 

درباره سه طلاقه کردن ؛ بین کارشناسان قوانین شرعی اختلاف عقیده وجود دارد ؛ بعضی از آن ها این رسم را قسمتی مهم از قوانین شرع دانسته و حفظ حق سه طلاقه کردن زنان را واجب میدانند ؛ هرچند که استفاده از این حق را پیشنهاد نمیکنند. در قبال؛ بعضی دیگر اعتقاد دارند که سه طلاق کردن را می‌توان رد کرد بدون آنکه به اعتقادات مسلمانان صدمه ای وارد شود . بر اساس (فقه شیعه) و (فقه اهل سنت) کلمه ی سه طلاقه تعاریف متعددی دارد.

 

«سه طلاقه در فقه شیعه»

 

سه طلاقه کردن زوجه هنگامی انجام میشود که مردی زنش را طلاق دهد؛ سپس پس از تمام شدن ایام عده با وی دوباره ازدواج کند ؛ آن وقت برای مرتبه دوم همسرش را طلاق دهد و مثل مرتبه اول پس از انقضای مدت عده با وی ازدواج مجدد کند ؛ آنگاه برای مرتبه سوم همسرش را طلاق دهد.

 

این زوجه سه طلاقه به حساب میاید که دیگر زوج حق ازدواج با وی را ندارد مگر با وجود محلل

 

سه طلاقه دادن‌در یک مرتبه در صورتی که  همه ی شروط وجود داشته باشد یک طلاق به حساب میاید ، مثلا اگر  مردی سه مرتبه برگردد به همسرش بگوید طلاقت دادم؛ به معنی سه طلاقه کردن نمیباشد.

 

«سه طلاقه در فقه اهل سنت»

 

۳ طلاقه کردن در یک مجلس بنابر عقیده بیشتر علما؛ درست و معتبر میباشد و احکام سه طلاقه در آن صدق میکند. یعنی دیگر زوج‌ حق رجوع ندارد.

 

ولی در توضیحاتی که در بالا ذکر شداین موضوع در فقه شیعه صحت ندارد.

 

حکم سه طلاقه کردن چگونه میباشد؟

 

در حکم سه طلاقه بین (فقه شیعه) و (فقه اهل سنت ) نظر بر این میباشد که زوجه بر زوج‌ حرام میشود. جز آنکه زوجه با زوج‌دیگر ازدواج کند که به آن محلل میگویند و آن مرد وی را طلاق دهد یا از دنیا برود ، سپس شوهر  سابقش او‌را به نکاح خود در بیاورد.

 

گاها زن وشوهری که بعد از سه طلاقه شدن؛  پشیمان شده و قصد ازدواج با یکدیگر را داشته باشند ؛ فردی را به عنوان محلل به استخدام خود در میاورند.

 

مخالفان رسم سه طلاقه کردن زنان مخالف این رسم هستند و خواهان لغو این رسم شدند ؛ به گفته آنها استفاده از محلل به معنی نادیده گرفتن و تحقیر عنصر محبت و علاقه در زندگی زناشویی میباشد.

 

احکام‌ سه طلاقه چیست؟

 

1. «حرام شدن سه طلاقه بر شوهرش»: اگر مردی زنش را با شروط سه بار طلاق دهد آن زوجه بر او حرام میشود و حلال شدن دوباره موظف به این میباشد که زوجه با مرد دیگری ازدواج کند  و بعد از آمیزش آنرا طلاق دهد.

 

2. «مواردی که در سه طلاقه بودن مدخلیت ندارند» : در تحقق سه طلاقه بودن ؛ فرقی نمیکند که زوجه مدخول بها باشد یا نباشد و نیز زوج‌در فاصله طلاق اول و دوم‌؛ در عده رجوع کرده باشد یا بعد از انقضای عده وی را به زنی گرفته باشد و همچنین بعد از رجوع در عده ؛با او آمیزش کرده و‌سپس او را طلاق داده باشد و یا قبل از آمیزش وی را طلاق داده باشد .

3. « نظر بعضی از قدمانسبت به حکم‌سه طلاقه »: از بعضی از آنان نقل شده که چنانچه پس از تمام شدن عده و‌با ازدواج جدید؛ زوجه را به همسری گرفته باشد حکم‌ سه طلاقگی بر آن مترتب نمیشود؛ بنابر این قول خروج‌از عده تاثیر طلاق پیشین را از بین میبرد.

 

4. «باین بودن طلاق سوم» : طلاق سوم زوجه سه طلاقه؛  باین به شمار می‌رود از این جهت شوهرش تعهدی نسبت به هزینه زندگی او‌ در زمان عده ندارد.

5. «عدم تحقق سه طلاقه در مجلس» : سه طلاقه در یک مجلس واقع نمیشود.

 

*مهریه در سه طلاقه کردن تفاوتی با طلاق عادی ندارد ؛یعنی هر دفعه ازدواج مهریه خود را دارد و پرداخت آن مربوط به همان ازدواج میباشد. پس اگر مردی سه بار با یک زن ازدواج کند هر سه بار باید مهریه بدهد

  • ۰۰/۱۱/۱۷
  • tehran talagh

طلاق

وکیل طلاق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی